Vooralsnog kunnen wearables – wat verkoopcijfers betreft – nog geen potten breken, maar volgens marktonderzoeker IDC komt daar snel verandering in. Dit jaar zullen er naar schatting 45,7 miljoen wearables worden verscheept.
Lees verder na de advertentie.
Explosieve groei dankzij smartwatches
Dat is een stijging van 133,4 procent ten opzichte van 2014, toen er 19,6 miljoen wearables hun weg naar consumenten vonden. De markt voor wearables moet de komende jaren verder groeien en in 2019 goed zijn voor 126,1 miljoen verscheepte exemplaren.
De toegenomen interesse in wearables is voornamelijk te danken aan slimme horloges als de Motorola Moto 360, Apple Watch en de Gear-smartwatches van Samsung. IDC verwacht dat dit soort slimme wearables het dit jaar maar liefst 511 procent beter zullen doen dan in 2014. Eenvoudige polsbanden en horloges die geen apps van derden kunnen draaien, nemen ook in populariteit toe, maar zullen dit jaar ‘slechts’ 30 procent vaker worden verscheept.
“De Apple Watch betekent een grote stap voorwaarts voor wearables en er zijn dan ook talloze fabrikanten die staan te popelen om mee te liften op het verwachte succes van de smartwatch. Simpele weables zullen echter niet verdwijnen maar juist in populariteit toenemen, want er zijn genoeg consumenten die een wearable zoeken met maar één functie”, aldus IDC.
Wearables moeten consument overtuigen
Het onderzoeksbureau verwacht dat 80 procent van alle wearables om de pols gedragen zal worden. Daarbij valt te denken aan horloges, armbanden en polsbandjes. Een veel kleiner gedeelte zal gedragen worden op het lichaam, in de oren of voor de ogen (denk aan de Google Glass). IDC verwacht wel dat veel gebruikers nog overtuigd moeten worden om hun traditionele horloge of accessoire in te wisselen voor een slimme wearable die dagelijks moet worden opgeladen en regelmatig geĂĽpdatet moet worden.
→ Bekijk ons overzicht met de beste smartwatches van dit moment.