Het ongekende doorzettingsvermogen dat Google toont om YouTube Premium aan de man te brengen is frustrerend. Of juist bewonderingswaardig?
Lees verder na de advertentie.
YouTube Premium melding
Zodra het gaat om streamingdiensten, hebben we het vaak over Netflix, Disney Plus, Prime Video, Videoland enzovoort. Daarbij vergeten we nog wel eens een van de belangrijkste en langstlopende diensten: YouTube.
Dan heb ik het niet over die YouTube Originals. Hoewel daar enkele aardige series en films tussen zitten, is dat niet waarom je naar YouTube gaat. De app staat namelijk vol met de meest waanzinnige gratis content van creatieve mensen. Er wordt nog wel eens lacherig gedaan over ‘YouTubers’, maar dan doe je echt af aan de pure kwaliteit die er wordt geproduceerd.
Inmiddels kent YouTube mij zo goed, dat als ik dagelijks op de Home-pagina kijk er minimaal drie video’s klaar staan die perfect voor mij zijn. Bijvoorbeeld een nieuwe trailer van de Arrowverse, een knappe celeb die ‘thirst tweets’ voorleest en die laatste scène uit de waanzinnige HBO-serie Euphoria die ik al tientallen keren heb bekeken en waarvan YouTube denkt dat ik die vast nog eens wil zien. En dat nog klopt nog ook.
Do it yourself
Andere streamingdiensten doen ook wel hun best om je kijkervaring zoveel mogelijk te personaliseren. Zo plaatst Netflix plaatjes bij series die specifiek jou moeten aanspreken. Toch is het aanbod op Netflix maar beperkt. Op YouTube zou elke minuut 400 uur aan nieuwe video’s worden geüpload, waardoor geen twee personen exact dezelfde ervaring hebben. Iedereen heeft een soort videobubbel rond thema’s en kanalen die ze leuk vinden.
De tofste ontwikkeling van YouTube vind ik echter dat je letterlijk overal instructies over kunt vinden. Voor iedereen die zelfstandig dingen wil bereiken, is er altijd wel iemand die uitlegt hoe je bijvoorbeeld een fietsband moet plakken.
Wat meer recentelijk zijn video’s populair waarin wordt getoond dat je bepaalde dingen al heel lang fout doet. Weet je nog die video’s rond het eten van een ananas eerder dit jaar? Wat doen we nog meer allemaal fout in ons leven, puur omdat we het nooit anders hebben gezien?
YouTube Premium
Het moge duidelijk zijn dat ik blij ben met YouTube. Of in ieder geval mijn persoonlijke YouTube-bubbel. Maar die bubbel wordt de afgelopen maanden flink verstoord. Iedereen die de dienst gebruikt kent de vraag of je wil upgraden naar YouTube Premium. Zeg je nee, dan lijkt Google dat de volgende dag alweer vergeten te zijn.
Dat begint nu echt irritant te worden. Voor YouTube is ‘nee’ geen ‘nee’, maar een ‘misschien morgen dan’? Het is een bewonderenswaardig doorzettingsvermogen dat ik niet bezit. Google kan het niet geloven dat ik niet een maand lang gratis gebruik wil maken van deze upgrade.
Hoelang nog tot mijn kijkgedrag tegen mij wordt gebruikt? ‘Je besteedt zoveel tijd met het kijken naar clips waarin mensen in The Ellen Show geld verdienen, maar je gooit zelf geld weg door niet gebruik te maken van deze deal?’ Of ‘Het zou toch zonde zijn als je Home-pagina plots vol staat met spoilers van films die je nog niet hebt gezien? Abonneer nu om dat tegen te gaan!’ Het mag wel iets minder Google, want dat doorzettingsvermogen begint te ruiken naar wanhopigheid.
Meer columns
Elke zaterdag lees je op Android Planet een nieuwe column. Check ook onze vorige edities.
- Column: Eetstoornissen vermomd als fitness op TikTok (14-5)
- Column: Er moet een betere manier zijn om oude apps te bewaren (30-4)
- Column: Elon Musk gaat Twitter niet verbeteren (14-4)
- Column: Ik kan niet meer normaal naar YouTubers kijken (9-4)
- Column: Het wordt hoog tijd om die kabel door te knippen (2-4)
- Column: Verkiezingen moet je echt niet via een app willen (19-3)
- Column: Tijdens deze oorlog wordt de macht van techbedrijven pas echt concreet (12-3)
- Column: Je smartphone is een open raam naar een wereld vol verschrikkingen (5-3)
- Column: Elke autorit met Google Maps voelt als een race (26-2)
- Column: Wat moeten we met ‘het kwaad’ Amazon? (19-2)