Zo gaat Google de toekomst van podcasts bepalen

Google besteedt steeds meer aandacht aan podcasts. Het uiteindelijke doel van de zoekmachinegigant is het kunnen vertalen van alle podcasts, waardoor taalbarrières verdwijnen.

Lees verder na de advertentie.

Advertenties en adblockers

Je ziet deze tekst omdat je een adblocker gebruikt en onze advertenties blokkeert. Dat vinden we jammer, want die advertenties hebben we nodig om onze onafhankelijke artikelen gratis aan te bieden. Steun Android Planet door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!

Toekomst podcast Google: zo gaan taalbarrières verdwijnen

Dat blijkt uit een interview van Pacific Conent met Zack Reneau-Wedeen, productbeheerder bij Google. De vijfdelige serie gaat vooral over de toekomst van het bedrijf, waarin wordt gespeculeerd over mogelijke toepassingen van podcasts. Globaal gezien wordt er naar drie mogelijke functies gehint:

1. Automatisch overzetten van audio naar tekst

Reneau-Wedeen geeft aan dat men momenteel werkt aan een functie om de gesproken tekst uit een podcast automatisch uit te typen, oftewel transcriberen. Hierdoor wordt het een stuk makkelijker om een bepaald stukje op te zoeken dat jou interesseert, en hiernaar te verwijzen.

Op deze manier worden alle podcasts doorzoekbaar. Wanneer je zodoende met een vraag zit, kun je het antwoord direct vinden door Google te gebruiken. De productbeheerder geeft als voorbeeld dat je als fan van Cristiano Ronaldo bijvoorbeeld met de vraag zit wat zijn favoriete eten is. Door tekst doorzoekbaar te maken geeft Google je het antwoord op deze vraag, door Ronaldo het zelf te laten vertellen.

2. Vooruitkijken

Wanneer je in YouTube naar een bepaald gedeelte van de video springt, krijg je automatisch een voorvertoning te zien. Dit is handig, want zo kun je dingen die je niet interessant vindt laten voor wat het is, en direct naar het juiste stuk gaan.

Eenzelfde mogelijkheid ziet de Google-prominent voor zich wat betreft podcasts. Door binnen een podcast over een fragment te ‘sluimeren’, zie je een voorvertoning van wat er gezegd gaat worden.

3. Geen taalbarrière meer

Het uiteindelijke doel van Googles nieuwe focus op podcasts, is het mogelijk maken van directe vertalingen. Door audio te vertalen wordt het bereik vergroot en kunnen meer mensen ervan genieten, zo geeft Reneau-Wedeen aan.

Alhoewel dit momenteel nog toekomstmuziek is, geeft hij wel aan hoe dit zou moeten werken. Door de feitelijk vertaalde tekst te combineren met ai, moet de stem van de podcast presentator(s) nagebootst worden in elk mogelijke taal. In theorie zou je daardoor naar elke podcast luisteren, zonder de taal te hoeven spreken.

Ook interessant: De 4 beste podcast-apps voor Android

Lees het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.