Beheer jij de Instagram-pagina van je werkgever, of gebruik je het platform op een andere manier zakelijk? Vanaf nu is het mogelijk om Instagram posts in te plannen. Op die manier kun je foto’s en video’s inplannen en hoef je niet vanaf je telefoon te uploaden.
Lees verder na de advertentie.
Instagram posts inplannen: een handleiding
De functie is daarmee ideaal voor professionals en werkgevers die nu nog alarmen zetten als herinnering om op bepaalde tijden iets op het platform te plaatsen. Het was overigens al langer mogelijk om Instagram berichten in te plannen, maar daarvoor had je apps als Buffer nodig.
Zo kun je Instagram posts inplannen:
- Ga op je computer naar de website van Facebook Creator Studio;
- Tik bovenaan het scherm op de knop om een Instagram-account te koppelen;
- Log in met je Instagram-aanmeldgegevens;
- Tik linksboven in het scherm op de knop ‘Bericht maken’ en geef aan of het bericht voor Instagram of IGTV is bedoeld;
- Verder werkt alles zoals je gewend bent: voeg tekst, een beschrijving en een foto of video toe en druk op het pijltje rechtsonder om een datum en tijdstip te kiezen.

Helaas is het nog niet mogelijk om Instagram Verhalen in te plannen. Deze moet je dus alsnog handmatig uploaden. Ook werkt de beheertool nog niet in de Instagram-app, maar alleen in de browser van je computer of laptop. Het is onbekend of de mogelijkheid in de toekomst aan de Android-app wordt toegevoegd.
Lees ook: Tip: Video’s downloaden van Facebook, Instagram en Twitter
Voorwaarden: bedrijfsprofiel en pagina’s koppelen
Wil je Instagram posts inplannen, dan moet je aan twee voorwaarden voldoen. Ten eerste heb je een ‘professioneel account’ nodig, oftewel een bedrijfsaccount. Daarnaast moet je dit Instagram-profiel koppelen aan je Facebook-account. Wij laten zien hoe je beide zaken regelt. We beginnen met het maken van een professioneel account op Instagram:
- Open Instagram op je telefoon en ga naar je profiel door op de meest rechtse knop onderaan te drukken;
- Tik op de drie streepjes rechtsboven en kies ‘Instellingen’, helemaal onderaan;
- Kies ‘Account’ en druk vervolgens op de blauwe knop onderaan: ‘Overschakelen naar professioneel account’;
- Geef vervolgens aan of je een maker bent (zoals een fotograaf of tekenaar), of een bedrijf en kies de sector waarin je actief bent.

Vanaf nu heb je een zakelijk profiel op Instagram. Voortaan staat daarom onder je profielfoto in welke branche je actief ben, zoals het zijn van een grafisch vormgever. Het enige wat je hierna nog hoeft te doen is dit Instagram-profiel koppelen aan je account op Facebook:
- Open de Instagram-app op je telefoon, of open de website in de browser;
- Ga naar je profiel en tik op de drie streepjes en kies ‘Instellingen’;
- Selecteer ‘Account’ en ga vervolgens naar ‘Gekoppelde accounts’;
- Tik op ‘Facebook’ en voer je aanmeldgegevens voor Facebook in en bevestig de koppeling.
Lees meer over Instagram
- Hoe Meta sinds vorig jaar Android-gebruikers in de gaten hield (4-6)
- Android-tips: zo kom je (hopelijk) van je telefoonverslaving af (3-5)
- Dit zijn de best bekeken Android Planet-video’s van 2024 (25-12-2024)
- Ben je je Instagram-aanbevelingen zat? Zo reset je het algoritme! (24-12-2024)
- Mooiere nachtfoto’s op Instagram? Met deze smartphones kan het (18-12-2024)