Op deze manier verdient Google geld met jouw foto’s
Redactie

Google biedt met zijn nieuwe Foto’s-app ongelimiteerde back-up voor foto’s en video’s met een maximale resolutie van 16 megapixels of 1080p. Maar Google verdient wel geld aan jouw foto’s. Android Planet legt het commerciële idee achter Google Foto’s uit.

Niets is gratis. Een belangrijke zin om te onthouden bij producten die je gratis gebruikt. Gmail is gratis, maar Google scant wel jouw e-mail op trefwoorden waar ze vervolgens advertenties van kunnen tonen. E-mail jij met je partner over het kopen van een nieuwe auto? Dan ben jij meer geld waard voor autoverkopers dan voor, zeg, een verkoper van trouwjurken. De autoverkoper betaalt vervolgens meer geld aan Google om de advertentie aan jou te tonen. Bij Google Foto’s voert Google eenzelfde trucje uit.

Hoe Google met  Google Foto’s geld verdient

Screenshot_20150529-145704Google heeft een krachtig algoritme dat objecten op foto’s kan herkennen. Zo herkende Google Foto’s bij mij onder andere ‘bier’, ‘eten’ en ‘auto’s’. Hoe meer mensen hun foto’s naar de cloud van Google uploaden, hoe meer informatie Google verzamelt en hoe beter het algoritme wordt.

Op den duur wil Google objecten op foto’s herkennen om er vervolgens advertenties aan te koppen.  Bradley Horowitz,  vicepresident Streams, Photos en Sharing bij Google, legt het commerciële gedachte achter Google Foto’s uit in een interview:

The information gleaned from analyzing these photos does not travel outside of this product“Š“”“Šnot today. But if I thought we could return immense value to the users based on this data I`m sure we would consider doing that. For instance, if it were possible for Google Photos to figure out that I have a Tesla, and Tesla wanted to alert me to a recall, that would be a service that we would consider offering, with appropriate controls and disclosure to the user.

Stel: je maakt net als ik vaak foto’s van bieren die je drinkt. Dan ben je waarschijnlijk een liefhebber van bier. Dat betekent voor  Google  dat jij bij bierbrouwerijen die willen adverteren meer geld oplevert dan iemand die geen bier drinkt. Door op jouw foto’s al die bieren te herkennen, weet Google dat je geïnteresseerd bent in bier en word je op den duur meer geld waard. Want hoe meer informatie Google over jou heeft, hoe meer geld je oplevert.

Het ligt echter wel anders bij het herkennen van gezichten, zoals Google Foto’s ook doet. Horowitz vervolgt:

Not in this incarnation of the product. If you look at the faces we have here Google has no idea who these people are, it`s actually face clustering, not face-recognition, so I can click on my stepdaughter Charlotte and see other pictures of her. But it doesn`t know Charlotte`s identity [and can`t make use of any of her own personal information].

Houd er dus rekening mee dat Google jouw foto’s scant naar objecten waar het reclames aan kunt koppelen. Krijg je wel een hele fijne fotodienst en ongelimiteerde back-up voor terug.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.