Nokia 9 PureView preview: vijf camera’s en twee gezichten
Wouter Nijsen

De Nokia 9 PureView oogt door zijn vijf camera’s bijna als een soort experiment, maar verschijnt binnenkort al in de Benelux. We hebben het toestel eventjes getest en in deze preview lees je onze eerste bevindingen.

Check de Nokia 9 PureView preview

Er is lang uitgekeken naar de Nokia 9 PureView. Al geruime tijd verschijnen geruchten en op Android Planet hebben we dan ook vaak geschreven over de smartphone. Tijdens het Mobile World Congress 2019 in Barcelona werd de telefoon dan eindelijk onthuld, tegelijk met een drietal budgetsmartphones. Het meeste was over de Nokia 9 was al bekend, toch wisten we nog niet hoe de vijf camera’s zouden werken.

We hebben de Nokia 9 PureView kort in onze handen kunnen houden en in deze preview vertellen we je onze eerste ervaringen. Op 15 maart ligt de telefoon in de Nederlandse winkels, dus houd ons de komende weken in de gaten voor een uitgebreide review.

Vijf camera’s oogt futuristisch

Hoewel de Nokia 9 PureView in essentie een traditionele smartphone is, draait natuurlijk alles om de camera’s. Aan de achterkant zitten er maar liefst vijf, en dat ziet er bijzonder uit. Hoewel het aantal camera’s op de achterkant van smartphones langzaam wordt opgeschroefd (de meeste high-end telefoons hebben er tegenwoordig twee of drie), valt de ‘zwerm’ aan camera’s van de Nokia 9 wel op. Het is bijna futuristisch, omdat het logisch lijkt dat er in de toekomst meer smartphones met zoveel camera’s achterop verschijnen.

Nokia 9 PureView camera's

De werking van de vijf cameralenzen van de Nokia 9 PureView is wel wat anders dan de (drie)dubbele camera’s van andere high-end Android-telefoons. Veel toestellen, zoals de Samsung Galaxy S10 en Huawei Mate 20 Pro, geven de verschillende lenzen een aparte functie. Zo is er bijvoorbeeld een reguliere lens, een ultrawijde lens en eentje met optische zoom. Op de Nokia 9 PureView zitten vijf 12 megapixel-camera’s die altijd met elkaar samenwerken. Maak je dus een foto, dan gebeurt dit altijd met vijf camera’s tegelijk.

Twee lenzen leggen kleur vast, de andere drie zijn monochrome camera’s. Met die monochrome lenzen kun je zwartwitfoto’s maken, maar de lenzen hebben ook andere praktische functies. De camera’s leggen meer detail vast dan een normale lens en zorgen voor een beter contrast. De Nokia 9 PureView combineert de informatie van al die lenzen om tot een soort ‘superfoto’ te komen, met enorm veel detail, waarheidsgetrouwe kleuren en een goed dynamisch bereik.

nokia 9 pureview preview

Hoe goed dat uitpakt, is voor nu lastig te zeggen. We hebben de camera’s nog te kort kunnen testen om een goed oordeel te geven, maar de eerste foto’s zagen er goed uit. Het viel vooral op dat beelden erg natuurlijk ogen en er geen trucjes worden uitgevoerd om de kleuren bijvoorbeeld op te schroeven. In onze volledige review laten we je weten hoe de camera het doet onder andere omstandigheden.

Fraai ontwerp met dikke schermranden

Waar de achterkant van de Nokia 9 PureView er futuristisch uitziet, daar ziet de voorkant er een stuk minder spannend uit. Het scherm van 5,99 inch (2880 bij 1440 pixels) heeft aan de boven- en onderkant een fors rand en veel andere high-end Android-telefoons hebben een ‘voorkantvullender’ scherm. Dit is niet per se een ramp, want het oled-paneel ziet er op het eerste gezicht goed uit en kleuren spatten van het scherm af.

nokia 9 pureview preview

Daarnaast heeft de Nokia 9 PureView een design dat er goed uitziet. De telefoon is volledig van Gorilla Glass 5 en heeft een wat afgeronde achterkant, wat lekker in de hand ligt. Aan de voorkant, onder het scherm, zit ook de vingerafdrukscanner. We hebben de scanner helaas niet kunnen testen, en kunnen dus nog niet zeggen hoe goed ‘ie werkt.

Verder is de Nokia 9 PureView van alle gemakken voorzien. Het toestel heeft 6GB RAM, 128GB opslag en draait op de Snapdragon 845-chip. Niet de nieuwste Snapdragon 855 dus, maar de chip die in alle vlaggenschepen van vorig jaar zat. Ook dat vinden we niet zo’n probleem, want de 845 blijft een hele krachtige processor die voor prima prestaties zorgt. Tot slot is er een 3320 mAh-accu, usb-c-poort, snelladen en ondersteuning voor snel draadloos laden.

Schone versie van Android Pie

We hoeven het inmiddels bijna niet meer te zeggen, maar de Nokia 9 PureView draait op een kale versie van Android. Het gaat om versie 9.0 (Pie), waarbij de telefoon ook onderdeel is van het Android One-programma. Dat betekent dat fabrikant HMD Global de telefoon sowieso twee jaar lang Android-updates geeft, en drie jaar maandelijks een beveiligingspatch uitbrengt.

Dit blijft een groot voordeel van Nokia-smartphones ten opzichte van de concurrentie. Je bent ervan verzekerd dat je toestel lang wordt ondersteund en HMD heeft bewezen zijn volledige line-up tijdig updates te kunnen geven. Zelfs budgettelefoons van Nokia krijgen doorgaans vaker updates dan veel duurdere smartphones van andere fabrikanten, en dat verdient complimenten.

Release en prijs van de Nokia 9 PureView

De Nokia 9 PureView is vanaf 15 maart verkrijgbaar in de Benelux, voor een adviesprijs van 599 euro. Daarmee is de smartphone fors goedkoper dan andere high-end telefoons. De andere Nokia-telefoons die tijdens MWC 2019 zijn aangekondigd verschijnen in mei. Dit zijn de Nokia 1 Plus (99 euro), Nokia 3.2 (149 euro) en Nokia 4.2 (199 euro).