Chrome voor Android is compleet vernieuwd: deze 4 dingen moet je weten
Michel van 't Klaphek

De tijd vliegt. Googles eigen Chrome mag alweer tien kaarsjes uitblazen en dus is het tijd voor een update. Deze 4 dingen moet je weten over de compleet vernieuwde browser.

Nieuwe Google Chrome Material-design update rolt uit

Veel Android-smartphones hebben Chrome als standaard-app om websites te bezoeken en ook op de computer is de Google-browser razend populair. Het is inmiddels tien jaar geleden dat de eerste versie uitkwam en dus is het tijd voor een grondige update. Nadat eerder al een bèta van Chrome 69 verscheen, rolt de definitieve versie nu uit naar iedereen. Dit is er nieuw.

1. Fris uiterlijk

Het is misschien even wennen de eerste keer dat je de nieuwe versie van Chrome gebruikt. Alles ziet er namelijk anders uit. Google heeft het Material Design toegepast. Hierdoor hebben tabbladen afgeronde hoeken, is het kleurenschema verfrist en zijn alle iconen in een nieuw jasje gestoken.

2. Slimmer

Ook is Chrome voortaan een stuk slimmer. Wanneer je in de zoekbalk bijvoorbeeld zoekt naar de lengte van een beroemdheid, zie je het antwoord direct verschijnen zonder dat je het internet hoeft af te struinen. Uiteraard gebruikt Google hiervoor de antwoorden van haar eigen zoekmachine.

Ook is de Autofill-functie sterk verbeterd, waardoor Chrome voortaan formulieren accurater invult. Daarnaast is de wachtwoordmanager slimmer en houdt de browser bij wanneer het tijd is voor een nieuw wachtwoord. Uiteraard wordt deze automatisch bijgehouden en ingevuld wanneer nodig.

3. Chrome ziet er overal hetzelfde uit

De nieuwe versie rolt per direct uit voor alle platformen. Je kunt Chrome 69 dus gebruiken op je Android-smartphone of -tablet en computer. De browser wordt automatisch bijgewerkt. Handmatig controleren kan natuurlijk door in Google Play naar ‘Mijn apps en games’ te gaan, en te controleren of de update al klaarstaat.

4. Veiliger (in de toekomst)

Google is nog lang niet klaar met Chrome en heeft grootste plannen voor de toekomst. De zoekmachinegigant wil de browser in de toekomst een stuk veiliger maken door middel van data.

Het bedrijf ziet een toekomst voor zich waarbij je bijvoorbeeld zoekt naar een concert van je favoriete artiest of band en in de browser direct tickets kunt kopen. Hiermee worden malafide doorverkopers buitenspel gezet en loop je geen risico op een nep ticket.

Lees het laatste nieuws over Chrome

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.