Het EK-voetbal is begonnen waardoor de Nederlandse straten oranje kleuren, maar er zijn deze maand ook meer regenbogen te zien.
Lees verder na de advertentie.
Oranje juichcape
In het straatbeeld zijn deze maand twee fenomenen zichtbaar die niet verder van elkaar af kunnen staan. Aan de ene kant is het EK voetbal begonnen. Mensen versieren hun huizen en straten met oranje vlaggetjes en zichzelf met capes en t-shirts van de supermarkt. Ze zijn trots op hun land en hun team.Â
Aan de andere kant is juni ook Pride-maand, met extra aandacht voor de lhbtq+-gemeenschap. Deze mensen zijn ook trots, omdat ze vaak nog moeten vechten om te zijn wie ze zijn. Daardoor zie je waarschijnlijk wat meer regenboogvlaggen op straat dan normaal.
Nu zou ik graag wat over het EK pennen voor jullie, maar ik denk dat niemand er blij van wordt als ik over voetbal schrijf. Over Pride heb ik meer te zeggen. Pride zie je namelijk niet alleen op straat, maar ook online en in je smartphone-apps kun je er niet meer omheen. Menig bedrijf kiest er bijvoorbeeld voor om hun logo een regenboogmake-over te geven of wat regenboogproducten te kopen.
Regenboog make-over
Dat geeft een vrolijk beeld, maar het is niet altijd eerlijk. Een paar jaar geleden mopperde ik al over YouTube, dat een regenbooglogo kreeg terwijl lhbtq+-YouTubers vaak geen geld konden verdienen met hun video’s. Dit probleem lijkt zich steeds verder te verspreiden.
PayPal Amerika heeft bijvoorbeeld zijn logo een make-over met een regenboogvlag gegeven, terwijl het bedrijf transgender mensen ondertussen bijzonder moeilijk maakt om hun naam te laten veranderen.
Disney deelde een afbeelding via sociale media met het bericht ‘Er is ruimte voor iedereen onder de regenboog. Happy #PrideMonth!’ met een afbeelding van Mickey, Goofy, Minnie, Donald en Katrien die voor de kleuren van de progress pride vlag lopen. Terwijl het enige wat Disney in zijn films voor de representatie van lhbtq+-mensen doet, elke keer enkele seconden lang is en vooral niets te maken heeft met de hoofdpersonages. Dan kan het voor de release in China er makkelijk worden uitgeknipt.

Regenboogkapitalisme
Deze praktijk heeft verschillende namen, waaronder pinkwashing en regenboogkapitalisme: geld verdienen over de rug van een gemarginaliseerde groep. Op 1 juli verdwijnen de regenbooglogo’s massaal weer.
Voor veel bedrijven is Pride dus puur een nieuwe kans voor marketing. Makkelijk meeliften en goed lijken, maar ondertussen zich niet op een betekenisvolle wijze inzetten om de mensen achter deze kleuren te helpen.
In die zin is de oranjehype van supermarkten en andere bedrijven meer oprecht. Iedereen ziet dat dat de juichcapes en andere oranje troep pure commercie is en niemand vindt dat erg.
Meer columns
Elke zaterdag lees je op Android Planet een nieuwe column. Check ook onze vorige edities.
- Column: Helaas gaat de keuze nog vaak tussen innovatie en duurzaamheid (23 jul 2022)
- Column: Abonnementen voor autofuncties drijven mensen naar onveilige software (16 jul 2022)
- Column: Ik wil gewoon screenshots van Netflix maken (2 jul 2022)
- Column: Open komende vakantie eens de Geocaching-app (25 jun 2022)
- Column: Hoe asociale wielrenners worden gemotiveerd door een app (18 jun 2022)
- Column: Bank-apps hebben teveel storingen, maar wat is het alternatief? (11 jun 2022)
- Column: Zou je gratis data nemen in ruil voor reclame? (28 mei 2022)
- Column: Eetstoornissen vermomd als fitness op TikTok (14 mei 2022)
- Column: Er moet een betere manier zijn om oude apps te bewaren (30 apr 2022)
- Column: Elon Musk gaat Twitter niet verbeteren (14 apr 2022)