Waarom Google Cardboard zo’n succes is
Gijs Ettes

Anderhalf jaar geleden introduceerde Google de Cardboard, een vr-bril van karton die je zelf in elkaar moet zetten. Inmiddels is de bril vijf miljoen keer verscheept. Waar is dat succes aan te danken?

Laagdrempelig

De meest voor de hand liggende reden dat Google Cardboard succesvol is, heeft natuurlijk met de prijs te maken. In tegenstelling tot de Oculus Rift (699 euro) en soortgelijke virtual reality-brillen werd de kartonnen bril geïntroduceerd met een prijskaartje van slechts 15 dollar, of circa 15 euro in Nederland. Bezoekers van ontwikkelaarsconferentie Google I/O kregen Cardboard in 2014 zelfs gratis mee. Het was de start van een mooie toekomst voor de gadget, die vorig jaar een update kreeg om met alle smartphones tot 6 inch te kunnen werken.

Google Cardboard werkt met praktisch elke smartphone

Behalve goedkoop is het Cardboard-platform ook open, wat ervoor heeft gezorgd dat de afgelopen tijd ook veel andere bedrijven eigen varianten konden maken. Google heeft weliswaar vijf miljoen exemplaren verscheept, maar het daadwerkelijk aantal Cardboard-achtige brillen dat wordt gebruikt, is waarschijnlijk veel groter.

Veel content

De openheid en grote gebruikersgroep maken het een interessant platform om voor te ontwikkelen. Inmiddels zijn er meer dan 1000 applicaties beschikbaar en dat aantal neemt alleen maar toe. En hoe meer content, des te aantrekkelijker het wordt om als gebruiker in te stappen. Dat je ook nog de keuze hebt uit veel verschillende soorten brillen en relatief weinig hoeft te betalen om met virtual reality kennis te maken, is helemaal mooi meegenomen.

google cardboard succesvol

Google Cardboard heeft de ontwikkeling van en aandacht voor virtual reality in een stroomversnelling gebracht. Volgens Google zijn er de afgelopen tijd ruim 25 miljoen Cardboard-apps geïnstalleerd, en dat zijn echt niet alleen games en grappige filmpjes. Onlangs nog werd de kartonnen bril door doktoren gebruikt om een hartoperatie bij een baby tot een goed einde te brengen. Cardboard is bovendien constant in ontwikkeling: pasgeleden  voegde Google ondersteuning voor 3D-audio toe, waardoor ontwikkelaars een beter gevoel van ruimtelijke audio kunnen creëren. Voor een optimale vr-ervaring is geluid immers erg belangrijk.

Rooskleurig

De toekomst voor Cardboard en virtual reality ziet er rooskleurig uit. Eerder deze maand werd bekend dat Google een nieuwe divisie is gestart die volledig is toegewijd aan vr. De bedrijfstak wordt geleid door Clay Bavor, die voorheen de ontwikkeling van Google-apps overzag, maar ook nauw was betrokken bij  de lancering van  Cardboard. Wat Googles precieze plannen zijn, is niet bekend. Wel is duidelijk dat we de komende jaren een grotere focus van het bedrijf op het gebied van vr kunnen verwachten.

google cardboard succesvol

De grootste concurrent die Google op dit  gebied heeft is Facebook. Dat bedrijf, ook eigenaar van Oculus, heeft inmiddels 400 man werken aan virtual reality-projecten. Het succes van Cardboard moet Google ook hebben laten inzien dat de komende jaren veel kansen liggen op het gebied van virtual reality. Wij zijn benieuwd wat een volgende versie van Googles vr-bril te bieden heeft. Lees ook ons opiniestuk waarom Android virtual reality groot gaat maken.

Het laatste nieuws over Google Cardboard

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.