De mensen achter phishingaanvallen verzinnen constant nieuwe listen om je gegevens of geld te stelen. Op deze aanvallen moet je deze winter extra alert zijn.
Lees verder na de advertentie.
Phishing winter 2024: let hier op
Phishingaanvallen zijn vaak zo realistisch dat iedereen er in kan trappen. Voordat je het weet heb je jouw inloggegevens aan criminelen gegeven, of zelfs geld naar ze overgemaakt.
De Fraudehelpdesk verzamelt meldingen van phishingaanvallen. Deze informatie wordt onder andere gebruikt om te waarschuwen. Daardoor weten we waar je de komende tijd extra alert op moet zijn.
1. PayPal of Klarna belt
Telefoontjes met een vooraf ingesproken bandje zijn nu een populair middel voor phishing. Meestal wordt er in het Engels uitgelegd dat er een betaling goedgekeurd moet worden, van bijvoorbeeld PayPal of Klarna. Via een keuzemenu kun je dat dan regelen.
Maak je een keuze in dit menu, dan lijk je een medewerker aan het woord te krijgen. Het vooraf ingesproken bandje wordt echter gebruikt om nieuwsgierige mensen te filteren. De medewerker die je spreekt is stiekem een oplichter die misbruik maakt van die nieuwsgierigheid. Hoor je dus zo’n bandje, dan kun je het beste direct ophangen.

2. Cryptovaluta vergeten
Belt er iemand van een cryptobedrijf die uitlegt dat je een flink bedrag aan cryptovaluta ergens hebt staan? Dan heb je ook te maken met phishing. Toegang tot het bedrag zou hersteld kunnen worden als je ter verificatie wat geld overmaakt. Doe je dit, dan zie je dat geld nooit meer terug.
3. Sms namens DigiD
Sommige mensen krijgen een sms’je dat van DigiD lijkt te komen. In het bericht wordt verteld dat je DigiD-account binnen een paar dagen verloopt en je daar snel iets aan moet doen. Daarvoor hoef je alleen maar even op de link in het bericht te tikken. De website achter deze link is echter niet van DigiD. De gegevens die je daar invult worden opgeslagen door oplichters.
4. Sms van de belastingdienst
Ook de Belastingdienst lijkt weer sms’jes en e-mails te versturen, waarin wordt gewaarschuwd over een openstaande schuld. Die moet snel betaald worden, omdat anders je bezittingen in beslag worden genomen. Dat is schrikken natuurlijk, maar geen nood: het is hartstikke nep. De Belastingdienst stuurt nooit dit soort sms’jes of e-mails.
5. Geld terug van KPN of Bol
Via e-mail krijgen mensen een bericht van KPN of Bol, met het nieuws dat er per ongeluk dubbel is betaald. Daarom moet je snel actie ondernemen om je geld terug te krijgen. Om je dat makkelijk te maken, staat er in de e-mail een knop om het te regelen. Klik daar vooral niet op.
6. Gratis drie maanden Netflix
Netflix lijkt je een e-mail te sturen met het bericht dat je Netflix-abonnement is verlopen en je 90 dagen gratis kunt krijgen. Of dat je gegevens dringend bijgewerkt moeten worden met actuele gegevens om te kunnen blijven kijken. Ook deze mails zijn hartstikke nep.
Wat moet ik doen als ik slachtoffer ben?
Krijg je zo’n sms’je of een andere opvallende phishingpoging, dan is het altijd nuttig om dat te melden bij de Fraudehelpdesk. Ook als je slachtoffer bent geworden kun je hier terecht, want de medewerkers van de Fraudehelpdesk weten waar je in jouw situatie het beste terecht kunt.
Daarnaast helpen we je op Android Planet natuurlijk ook graag op weg met een dosis kennis. Zo vertellen we wat quishing en vishing is. We helpen je ook om adware, virussen, ransomware en spyware op je telefoon te voorkomen.