Zo gaat WhatsApp (eindelijk) geld verdienen
Thomas Haenen

WhatsApp heeft meer dan een miljard actieve gebruikers, maar nog altijd geen echt verdienmodel. Daar komt verandering in, zo blijkt uit een blogpost van het bedrijf.

WhatsApp voor bedrijven: zo werkt het

De berichtendienst gaat verschillende opties bieden voor zakelijke gebruikers, zo heeft het bedrijf vannacht bekend gemaakt. Veel bedrijven gebruiken nu al WhatsApp om met klanten te communiceren, maar dat gebeurt via verschillende omwegen omdat de dienst vooral voor privégebruik bedoeld is. Met de nieuwe gereedschappen wordt het een stuk makkelijker om als bedrijf met WhatsApp aan de slag te gaan. Dit is wat je moet weten.

1. Geverifieerde accounts voor kleine bedrijven

Veel kleinere bedrijven doen nu al zaken via WhatsApp, zo claimt de berichtendienst. Zo zijn er al pizzeria’s en friettenten waar je een order kan plaatsen met een appje, of eenmanszaken waar je met je telefoon ondersteuning kan krijgen. Voor consumenten is het echter lastig om bedrijven te vinden op WhatsApp, terwijl bedrijven vaak een speciale telefoon nodig hebben voor hun bedrijfsaccount.

WhatsApp voor bedrijven

Daarom komt de chatdienst met een gratis WhatsApp-bedrijfsapp voor kleine bedrijven. Daar kunnen bedrijven zich aanmelden om geverifieerd te worden, wat voor meer zekerheid voor jou als gebruiker zorgt. Ook krijgt de app verschillende tools die het makkelijker maken om met consumenten te communiceren. Wat voor tools dat precies zijn laat WhatsApp nog niet weten.

2. Meer tools voor grote bedrijven – tegen betaling

Daarnaast zijn er steeds meer bedrijven die klantenservice via WhatsApp aanbieden. Zo kun je bij sommige energiebedrijven, vliegtuigmaatschappijen en providers al terecht op WhatsApp voor vragen en verzoekjes. Ook dat wil WhatsApp verder uitbouwen. Straks kun je bijvoorbeeld chatbots gebruiken die vluchttijden en verzendupdates bieden.

Zo volgt de chatdienst het pad van Chinese alternatieven als WeChat. In China wordt het steeds gewoner om geen websites of losse apps te gebruiken voor verschillende diensten, maar om alles via WeChat te regelen. Van bankzaken tot online bestellingen: alles gebeurt in de berichtendienst. Vermoedelijk gaat WhatsApp ontwikkelaars api’s aanbieden, zogenaamde gereedschappen waarmee het makkelijk is om een dienst in WhatsApp te integreren. Die zullen dan wel enkel tegen betaling beschikbaar zijn, waarmee er voor WhatsApp ook wat te verdienen valt.

3. KLM mag als eerste testen

WhatsApp zegt dat de nieuwe tools voorlopig enkel getest worden in een ‘gesloten pilot-programma’, met een select groepje bedrijven. Toch hoeven we niet meerdere maanden te wachten voor we de eerste praktijkvoorbeelden zien.

KLM is namelijk één van de eerste bedrijven met een geverifieerde account op WhatsApp. Je kunt het Nederlandse luchtvaartbedrijf nu toevoegen aan je contactenlijst en herkennen aan het groene vinkje. Vervolgens kun je je boardingpass naar je WhatsApp-account laten sturen. Zo gaat inchecken een stukje makkelijker. Ook houdt het bedrijf je via de app op de hoogte van vertragingen, en kun je je stoelnummer aanpassen.

Lees het laatste nieuws over WhatsApp

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.