Googles 1 april-grap is nieuwe functie in Gmail
Gijs Ettes

Google is goed in het bedenken van geslaagde  1 april-grappen. Eén van de beste is misschien wel de `introductie` van Gmail Autopilot. Ruim zes jaar  na dato komt de functie, die het lezen en beantwoorden van mails automatiseert, daadwerkelijk naar Gmail.

Grap wordt werkelijkheid

Op 1 april 2009 kwam Google op de proppen met Gmail Autopilot, dé oplossing voor gebruikers die dagelijks zoveel berichten ontvangen dat ze niet de mogelijkheid hebben om ze  allemaal te beantwoorden. Het idee achter de functie was dat Autopilot automatisch je mail zou lezen en beantwoorden en daarvoor elke schrijfstijl zou kunnen aannemen. Voor de onoplettende lezer werd de grap vergezeld door  een voorwaardepagina waar Google aangaf inkomende berichten ‘heus niet te scannen en te voorzien van een automatische reactie’.

Gmail Autopilot

Hoe anders is dat zes jaar later. De nieuwe Smart Reply-functie in Inbox by Gmail is allesbehalve een grap en kan je e-mails lezen en voorstellen doen voor korte reacties. Vergelijkbaar dus met Gmail Autopilot. Smart Reply maakt gebruik van een zogeheten kunstmatig neuraal netwerk, een wiskundig model dat patronen en waarschijnlijkheden blootlegt die ten grondslag liggen aan communicatie via e-mail. Machines, en dus niet mensen, analyseren  je berichten op woordgebruik, opbouw en context. Op basis daarvan worden voorstellen voor reacties – in jouw toon en schrijfstijl – gedaan die aansluiten op hetgeen in de mail staat.

Korte geautomatiseerde reacties

Inbox zal (voorlopig alleen als je toestel in het Engels is ingesteld)  drie reacties voorstellen bij een bericht, waarbij de lengte ervan bewust kort is gehouden. De berichten zijn ietwat onpersoonlijk en generiek, wat voor korte antwoorden niet zoveel uitmaakt. Maar bij berichten langer dan zes woorden kan  dat wat ongemakkelijk worden, zo betoogt Google.

Hoe vaker je Smart Reply gebruikt, des te beter zal de functie aanvoelen welke reactie gepast is. Het moet zelfs mogelijk worden om een grap in een bericht te herkennen en daarop te reageren.  Dat klinkt magisch, maar tegelijkertijd ook een beetje eng, al scant Gmail natuurlijk al veel langer in- en uitgaande mails om bijvoorbeeld gepersonaliseerde advertenties te tonen.

inbox smart reply

Smart Reply gaat een stapje verder door met behulp van machine learning de verschillende manieren waarop we communiceren te herkennen en groeperen.  Bakken aan data wordt doorgespit om suggesties te doen die met elke Smart Reply weer wat worden bijgeschaafd. Op  termijn wordt  het zo mogelijk om bijvoorbeeld na je vakantie een volgelopen inbox in enkele minuten af te handelen.

We zijn erg benieuwd hoe Smart Reply zich gaat ontwikkelen en vanaf wanneer het ook in het Nederlands mogelijk wordt om geautomatiseerde reacties te kiezen. En wie weet worden net als Gmail Autopilot ook andere 1 april-grappen als Google Nose, WazeDates en Smartbox by Inbox  ooit werkelijkheid.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.