Google begint voorzichtig met het testen van AI Mode, om Google Zoeken mogelijk compleet te vervangen met AI-zoekresultaten. Dat kan grote gevolgen hebben, zeker voor onafhankelijke websites.
Lees verder na de advertentie.
Google’s AI Mode en de toekomst van het internet
Steeds vaker bestaan zoekresultaten niet meer uit een lijstje met links om op te klikken, maar uit een samenvatting gemaakt door generatieve kunstmatige intelligentie. Daar zijn speciale zoekmachines voor, maar ook Google zet met AI Overview in verschillende landen al een blokje boven de zoekresultaten. Daarmee wordt een poging gedaan om je vraag te beantwoorden zonder dat je ergens op hoeft te klikken.
Google is nu bezig met de volgende stap: AI Mode. Daarmee is de lijst met linkjes compleet verleden tijd en krijg je enkel nog een gegenereerd overzicht met een antwoord, eventuele extra informatie en linkjes naar websites waar alle informatie vandaan komt.
AI Mode is op dit moment nog een experiment, als onderdeel van Search Labs. Google gebruikt de meest moderne AI-tools (zoals advanced reasoning en multimodaliteit) met Gemini 2.0 om complexe, genuanceerde vragen te kunnen beantwoorden. De vragen mogen zelfs uit meerdere delen bestaan.

5 biljoen
Voor iedereen die al regelmatig AI-tools gebruikt, klinkt dat waarschijnlijk niet super spannend. Toch kan het hele web veranderen als Google dit experiment doorzet. Als het gaat om zoekmachines, heeft Google nog steeds een marktaandeel van circa 90 procent. Het bedrijf zegt in één jaar zelf meer dan vijf biljoen zoekopdrachten uit te voeren.
Al die mensen zoeken naar een simpel feitje of een antwoord op een complexere vraag, en worden dan door Google naar een website gestuurd. Als iedere zoekopdracht daadwerkelijk een klik oplevert, zorgt Google dat jaarlijks vijf biljoen mensen naar websites gaan, daar reclames zien (of een abonnement nemen) waardoor de websites hun schrijvers kunnen betalen om daadwerkelijk de informatie te schrijven.
Deze populariteit is dĂ© reden waarom elke website bezig is met SEO: search engine optimization. Websites gebruiken trucjes waardoor ze hoger in Google verschijnen. Bijvoorbeeld door bepaalde woorden te gebruiken, een minimale tekstlengte te hanteren en linkjes toe te voegen.Â
Inkomsten
Google belooft linkjes te blijven plaatsen in AI Mode, maar hoe realistisch is het dat daar nog op wordt geklikt als Gemini al een bevredigend antwoord geeft? Het is onvermijdelijk dat dit veel websites een hoop verkeer en dus ook inkomsten gaat kosten. Daardoor zullen er uiteindelijk veel minder websites bestaan en komt er ook minder informatie online. Zeker onafhankelijke websites zullen dan de klos zijn.
Of Google AI Mode op termijn als enige zoekmethode gaat doorvoeren is twijfelachtig, omdat Google Zoeken een belangrijke inkomstenbron voor het bedrijf is. Kijk na een zoekopdracht maar eens naar de bovenste reeks resultaten: dat zijn allemaal advertenties. Met een AI-samenvatting is daar minder ruimte voor.
Omdat het gaat om een experiment, is het hek gelukkig nog niet van de dam. Het kan nog alle kanten op. Zo werd recentelijk bekend dat Russische propaganda zich een weg in Westerse AI-modellen heeft gebaand.
Deze chatbots slurpen alles op wat ze kunnen lezen en daar wordt misbruik van gemaakt. Als er geen oplossing voor dit soort problemen komt, is er een kans dat AI-samenvattingen al snel weer hun geloofwaardigheid en dus waarde verliezen.
Meer zoeken
AI Mode en AI Overview zijn niet de enige manieren waarop Google deze technologie inzet om te zoeken. Zo kun je ook met Circle to Search informatie vinden. Klaar met Google? Check dan deze alternatieve zoekmachines.
- Met AI je foto’s bewerken: dit zijn de opties in Google Foto’s (10 jun)
- Opinie: De ultieme AI-assistent op je smartphone bestaat voorlopig nog niet (21 mei)
- Google Zoeken heeft nu AI-overzichten: zo schakel je ze ook weer uit (12 mei)
- Google Pixel-update brengt al deze nieuwe functies naar je smartphone (5 mrt)
- Je nieuwe Chromecast installeren in 5 stappen: zo doe je dat (13 feb)