Met deze Android O-verbeteringen beschermt Google je privacy
Thomas Haenen

Google voert met Android O verschillende verbeteringen door op het gebied van privacy. Zo wordt het voor apps en netwerken moeilijker om data tot jouw toestel te herleiden.

Zo beschermt Android O je privacy

Het overgrote deel van de apps op jouw smartphone is waarschijnlijk gratis gedownload. Ontwikkelaars gebruiken dan advertenties om toch nog geld te verdienen. In de regel is het zo dat persoonlijke advertenties beter scoren dan generieke reclames, dus ontwikkelaars doen er graag alles aan om je producten voor te schotelen die bij jou passen.

Daarvoor worden doorgaans zogenaamde device identifiers gebruikt. Dat is een toestelspecifieke code die apps kunnen inzien, en waarmee ze herkennen dat jij het bent. Een advertentiebedrijf dat de reclame regelt in verschillende apps, kan zo op basis van je gedrag in de ene app relevante reclame aanbieden in een andere app. Ook een bedrijf als Facebook kan zo bijvoorbeeld begrijpen dat je WhatsApp, Instagram, Messenger en meer allemaal op hetzelfde apparaat gebruikt, en reclames voor diensten laten terugkomen in andere apps.

Android O privacy

Google voert in Android O echter verschillende aanpassingen door om jouw gegevens net iets beter te beschermen. Daarmee wil Google drie dingen bereiken. Ontwikkelaars krijgen iets minder persoonlijke informatie, jij als gebruiker kan makkelijker de vrijgegeven data resetten en je krijgt op de lange termijn meer controle over de info die je deelt.

Verborgen device identifiers

De belangrijkste verandering is dat ontwikkelaars in Android O geen toegang meer krijgen tot de device identifier van je camera of bluetooth-apparaten. Zo kunnen ze niet meer inzien welke apparaten jij regelmatig aan je toestel koppelt. De identifier van het toestel zelf zal nu van app tot app verschillen, maar blijft wel gelijk als je je smartphone reset. Zo kan een app altijd je smartphone herkennen, maar krijgt een app als WhatsApp een andere code voorgeschoteld dan Instagram. Dat maakt het voor ontwikkelaars moeilijker om gebruiksdata over meerdere apps te verzamelen.

In plaats daarvan krijgen apps enkel toegang tot een zogenaamd ‘advertising ID’. Dat is een code die nog altijd voor meerdere apps beschikbaar is, maar die jij via de instellingen op elk moment kan resetten en aanpassen. Bovendien krijgen apps geen toegang meer tot het overzicht van alle accounts en diensten waarop je bent ingelogd, tenzij je daar expliciete toestemming voor geeft.

Tracken via wifi moeilijker

Tot slot maakt Google het moeilijker om je apparaat te tracken via wifi. Bij het maken van een wifi-verbinding geeft jouw telefoon een persoonlijk mac-adres door aan het netwerk. Dat adres is altijd hetzelfde, waardoor winkels of locaties met gratis wifi precies kunnen weten wanneer en hoe vaak je langskomen. Met Android O wordt er iedere keer dat je verbinding maakt een willekeurig nieuw mac-adres gegenereerd. Daardoor ben je niet te traceren.

Deze laatste feature is waarschijnlijk bij de meeste smartphones niet beschikbaar. Fabrikanten moeten daarvoor namelijk een firmware-update doorvoeren in de modemchip. Dat vereist iets meer werk, waardoor we verwachten dat we het vooral pas gaan zien bij nieuwe smartphones die direct beschikken over Android O en deze nieuwe features.

Google gaf recentelijk een eerste Developer Preview van Android O vrij. De verwachting is dat de definitieve versie dit najaar beschikbaar is. Onder andere de Google Pixel, Nexus 6P en Nexus 5X ontvangen de software dan als eerste; andere smartphones volgen in de weken en maanden daarna.

Lees het laatste nieuws over Android

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.