De Zuid-Koreaanse telefoonfabrikant LG heeft haar verwachte afzet van smartphones voor 2011 verlaagt vanwege tegenvallende verkoopresultaten. Waar LG eerst dacht zo’n 30 miljoen smartphones te kunnen verkopen voor dit jaar, is de voorspelling nu dat er 24 miljoen LG smartphones over de toonbank zullen gaan. Vooral het succes van Samsung en HTC speelt LG parten.
Het is niet zo dat LG, de op twee na grootste telefoonfabrikant ter wereld, het bijzonder slecht doet met toestellen als de LG Optimus 3D, LG Optimus 2X en LG Optimus Black, maar in vergelijking met de concurrentie groeit het bedrijf minder hard. Zo wist het bedrijf in de eerste helft van 2011 bijna 50 miljoen telefoon te verkopen, waarvan 10 miljoen smartphones. Samsung echter wist in het tweede kwartaal van 2011 alleen al 19 miljoen smartphones aan de man te brengen.
Lees verder na de advertentie.
Volgens Carolina Milanesi, een analyst van onderzoeksbureau Gartner, heeft LG ook een imagoprobleem. Zo wordt volgens haar het merk LG als een goedkoper merk gezien dan Samsung, waardoor hun producten ook minder interessant worden voor consumenten. “Ook HTC betekent nu meer voor consumenten dan LG”, aldus de Gartner-analist.
De tegenvallende verkoop van high-end smartphones leidt er ook toe dat LG haar andere telefoons steeds goedkoper in de markt moet gaan zetten. Ook daar wordt dan eerder voor een goedkope Samsung gekozen dan een vergelijkbare LG-telefoon. En vooral in dit goedkopere smartphonesegment is het dringen geblazen. Nokia en RIM (bekend van de BlackBerry-telefoons) prijzen hun producten steeds aggressiever waardoor de winstmarges steeds kleiner worden en de concurrentie alleen maar groter.