Facebook denkt na over het gebruik van advertenties in WhatsApp. Eerder sprak ceo Jan Koum dit fel tegen met “er komen nooit advertenties in de app”.
Lees verder na de advertentie.
Nadat Facebook aankondigde dat Facebook Messenger advertenties krijgt, is ook WhatsApp niet meer veilig. Het sociale netwerk wil zijn omzet en winst verhogen, en het tonen van reclame in twee van de populairste online berichten-apps zou veel geld kunnen opleveren.
WhatsApp heeft 700 miljoen actieve gebruikers, terwijl Facebook Messenger ongeveer door 500 miljoen mensen actief wordt gebruikt. Dat zijn flinke aantallen voor adverteerders.
Er zou toch nooit in WhatsApp reclame komen?

Zowel WhatsApp als Facebook Messenger zijn nog niet winstgevend. David Marcus, hoofd van de divisie online berichten-apps, heeft bevestigd dat het met Facebook Messenger het één en ander gaat uitproberen op reclamegebied. Als dat succesvol blijkt, wordt het ook naar WhatsApp overgeplaatst.
Het is opmerkelijk dat Marcus zich opeens zo uitspreekt over advertenties. Na de overname van WhatsApp door Facebook zei Koum direct dat er nooit in WhatsApp reclame zou verschijnen of dat de berichtendienst opeens spelletjes zou gaan aanbieden. Er zouden “geen gimmicks” komen en Koum wilde zich alleen richten op het verbeteren van de berichtendienst.
“Het is niet de bedoeling dat we overal advertenties gaan tonen”, aldus Marcus. Zo is Marcus van mening dat je ook advertenties in de vorm van gesponsorde berichten kunt tonen. Snapchat werkt met soortgelijke advertentievormen.
Daarnaast meldt Marcus dat het niet de bedoeling is om WhatsApp en Facebook Messenger samen te voegen.
Laatste nieuws over WhatsApp
- WhatsAppen met jezelf: 5 manieren waarop je deze nieuwe functie kunt gebruiken (26-1)
- Vaarwel wazige foto’s: zo verstuur je scherpe plaatjes op WhatsApp (20-1)
- ‘WhatsApp laat je binnenkort nog makkelijker gesprekken overzetten’ (6-1)
- Terugblik: Dit was het grootste Android-nieuws van 2022 (31-12-2022)
- Android Auto laat je nu ook veilig bellen via WhatsApp (22-12-2022)