Facebook denkt na over reclame in WhatsApp
Redactie

Facebook denkt na over het gebruik van advertenties in WhatsApp. Eerder sprak ceo Jan Koum dit fel tegen met “er komen nooit advertenties in de app”.

Nadat Facebook aankondigde dat Facebook Messenger advertenties krijgt, is ook WhatsApp niet meer veilig. Het sociale netwerk wil zijn omzet en winst verhogen, en het tonen van reclame in twee van de populairste online berichten-apps zou veel geld kunnen opleveren.

WhatsApp heeft 700 miljoen actieve gebruikers, terwijl Facebook Messenger ongeveer door 500 miljoen mensen actief wordt gebruikt. Dat zijn flinke aantallen voor adverteerders.

Er zou toch nooit in WhatsApp reclame komen?

whatsapp-reclameZowel WhatsApp als Facebook Messenger zijn nog niet winstgevend. David Marcus, hoofd van de divisie online berichten-apps, heeft bevestigd dat het met Facebook Messenger het één en ander gaat uitproberen op reclamegebied. Als dat succesvol blijkt, wordt het ook naar WhatsApp overgeplaatst.

Het is opmerkelijk dat Marcus zich opeens zo uitspreekt over advertenties. Na de overname van WhatsApp door Facebook zei Koum direct dat er nooit in WhatsApp reclame zou verschijnen of dat de berichtendienst opeens spelletjes zou gaan aanbieden.  Er zouden “geen gimmicks” komen en Koum wilde zich alleen richten op het verbeteren van de berichtendienst.

“Het is niet de bedoeling dat we overal advertenties gaan tonen”, aldus Marcus. Zo is Marcus van mening dat je ook advertenties in de vorm van gesponsorde berichten kunt tonen. Snapchat werkt met soortgelijke advertentievormen.

Daarnaast meldt Marcus dat het niet de bedoeling is om WhatsApp en Facebook Messenger samen te voegen.

Laatste nieuws over WhatsApp

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.