Waarom Google van plan is een nieuwe chatdienst te bouwen
Gijs Ettes

Het afgelopen jaar heeft Google naar verluidt gewerkt aan een nieuwe chatdienst. Die moet gaan concurreren met bestaande apps als WhatsApp en Facebook Messenger  én  dienen als digitaal hulpmiddel.

Nieuwe Google chatdienst werkt met bots

Centraal in de Google chatdienst zouden namelijk chatbots staan, geautomatiseerde gesprekspartners die antwoord kunnen geven op uiteenlopende vragen van de gebruiker. De dienst lijkt daarmee op een combinatie van Google Hangouts en Now on Tap, waarbij laatstgenoemde ook contextuele antwoorden kan geven, maar dan alleen passief. Dat wil zeggen, de gebruiker moet zelf de homeknop ingedrukt houden om Now on Tap te activeren en aanvullende informatie te krijgen over wat er op het scherm wordt getoond.

In principe zou je de nieuwe chat-app nooit meer hoeven te verlaten om iets op te zoeken via bijvoorbeeld Google. De chatbots zouden voor verschillende doeleinden ingezet kunnen worden, en het is ook aannemelijk dat Google een api ontwikkelt voor derde partijen om dit soort slimme bots te bouwen. Misschien komt er op termijn zelfs een online winkel voor chatbots, zodat je zelf een slimme gesprekspartner voor al je sport- of technologiegerelateerde vragen kunt downloaden.

Vergezocht?

Het idee van chatbots in een chatdienst lijkt vergezocht en zou betekenen dat je in bepaalde mate moet toestaan dat Google meeleest met je berichten. Maar het zou er ook voor kunnen zorgen  dat je minder vaak (of helemaal niet) de browser of Google Zoeken nodig hebt, aangezien een ingebouwde bot proactief en snel informatie voor je zoekt  en zich aanpast aan je gebruik. Vraag je om suggesties voor avondeten en stelt de bot sushi voor, dan kun je dit afwijzen en zal je keuze worden opgeslagen. Naar verloop van tijd zal de bot ook weten wat je interesses en voorkeuren zijn, zodat hij nog beter de vragen kan beantwoorden die je op hem afvuurt.

De chatbot leert  welke  interesses en voorkeuren je hebt

Of, wanneer en in welke vorm we de chatdienst van Google tegemoet kunnen zien, is op dit moment nog onduidelijk. Met Hangouts en Messenger heeft de zoekgigant momenteel al twee chat-apps, maar die leggen  het qua populariteit af  tegen bekende namen als WhatsApp en Facebook  Messenger. Als het verleden iets heeft uitgewezen, dan is het wel dat Googles goed is in  het bouwen van een krachtige zoekmachine, maar minder kaas heeft gegeten van de ontwikkeling van succesvolle chat-apps en sociale platforms.  Of driemaal is scheepsrecht hier geldt, valt nog te bezien.

Zit jij te wachten op een nieuwe chatdienst van Google? Laat hieronder weten waarom (niet).

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.