Hoe Google met tipvideo’s van bedrijven wil verdienen aan de Google Assistant
Thomas Haenen

Google’s stemgestuurde assistent moet (meer) geld gaan opleveren voor het zoekbedrijf. Het bedrijf overweegt om gesponsorde tipvideo’s toe te voegen aan de Google Assistant.

Zo gaat in Google Assistant reclame eruit zien

Later dit jaar vindt je gesponsorde video’s terug in de zoekresultaten van Google, zo claimt CNBC. Google zou in samenwerking met verschillende adverteerders aan het nieuwe format werken. Het zoekbedrijf heeft zijn planning nog niet aangekondigd: dat wordt naar verwachting halverwege mei gedaan, op Google I/O 2018. Op die ontwikkelaarsconferentie ontvouwt het bedrijf doorgaans zijn plannen voor de komende maanden.

Het zou gaan om how to-video’s die door bedrijven ontwikkeld worden om heel gerichte vragen te beantwoorden. Zoek je bijvoorbeeld over hoe je het beste je baby een bad geeft, dan kan er een uitlegvideo van Pampers getoond worden. Als je een recept zoekt, krijg je misschien een kookvideo van Unox, Knorr of een ander eetmerk voorgeschoteld.

Google Assistant-reclame

Sneller antwoord met gesponsorde video

Google experimenteert al langer met antwoorden die direct in het resultatenoverzicht van je zoekopdracht getoond worden. Als je een vraag stelt, hoef je in veel gevallen niet meer door te tikken naar een website maar wordt een zogenaamde ‘featured snippet’ getoond. Dat is relevante tekst die Google alvast van een andere website heeft gehaald voor je en boven de zoekresultaten toont. Straks wordt die tekst dus mogelijk vervangen door (reclame)video’s.

Het nieuwe initiatief zou echter vooral gericht zijn op spraakgestuurd zoeken, via Google Home en de Google Assistant. Als je nu nog hardop een vraag stelt, krijg je niet een duidelijk antwoord maar een hele trits tekst. Door (gesponsorde) video’s te bieden bij veelgestelde vragen) slaat Google twee vliegen in één klap. Niet alleen leveren ze het zoekbedrijf geld op, ze bieden mogelijk ook een duidelijker antwoord voor gebruikers.

Google zou zelfs enkele gesponsorde opdrachten voor de assistent overwegen. Zo kun je bijvoorbeeld om ‘Estee Lauder-tips voor je huid’ vragen om specifieke tips van het cosmeticamerk te horen.

Google Home met slim scherm in de maak

De bron meldt tevens dat gewerkt wordt aan een variant van de Google Home met een scherm. Het bedrijf kondigde onlangs al aan zogenaamde ‘smart displays‘ te gaan ondersteunen, maar volgens CNBC wordt nu ook aan een officiële variant gewerkt. Ook die wordt mogelijk op Google I/O onthuld. Logisch, want de huidige Home-apparaten hebben enkel een speaker en zijn dus minder geschikt voor video’s.

De Google Assistant en Google Home zijn nog niet in Nederland beschikbaar, maar daar wordt wel aan gewerkt. De Nederlandse versie van de Google Assistant wordt nu getest en lanceert later dit jaar. Lees onze Google Home review om te ontdekken wat je allemaal met de spraakgestuurde speaker kan.

Lees het laatste nieuws over Google

.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.