Xiaomi hoort bij de grootste smartphonemerken ter wereld, maar is natuurlijk klein begonnen. Het Chinese bedrijf startte – eerst in eigen land – met de verkoop van betaalbare smartphones die qua ontwerp vaak erg deden denken aan de iPhone van Apple. Xiaomi gebruikt(e) Android maar pastte zijn MIUI-schil dusdanig aan dat die ook sterk leken op Apple’s iOS. Dit leverde in de beginjaren veel negatieve aandacht op, maar stond Xiaomi’s groei niet in de weg. Later is het bedrijf ook duurdere smartphones gaan verkopen en heeft de MIUI-softwareschil een eigen smoel gekregen. Gaandeweg heeft Xiaomi zijn activiteiten uitgebreid naar meer Aziatische landen, gevolgd door andere continenten inclusief Europa.
Sinds 2019 is Xiaomi ook in Nederland actief met zijn smartphones, waar de Xiaomi Mi 9 de eerste van was. De fabrikant brengt hier sindsdien smartphones in alle prijsklassen uit, van modellen rond de honderd euro tot exemplaren van 1200 euro. De twee dochtermerken van Xiaomi, Poco en Redmi, waren ook in Nederland actief op het gebied van smartphones. Inmiddels is Poco een eigen merk dat dus onder eigen naam toestellen op de markt brengt.
Xiaomi-smartphones zijn vooral in trek vanwege de scherpe prijs-kwaliteitsverhouding. Modellen bieden betere specificaties dan de concurrentie, bijvoorbeeld in de vorm van een fraaier oled-scherm, een krachtigere processor en een snellere oplader. Met name de spotgoedkope smartphones gaan veel over de toonbank. Opvallend aan Xiaomi is dat het merk op papier heeft vastgelegd dat het maar 5 procent winst mag maken op zijn toestellen. Voor zover bekend zijn er geen andere smartphonemerken die dit ook gedaan hebben. Mede vanwege het relatief lage winstmarge kan Xiaomi zijn toestellen scherp geprijsd bij (web)winkels aanbieden.
Xiaomi Mi-series
Xiaomi biedt verschillende series aan van smartphones en de Mi-series is daarvan de meest bekende. Een vaste prijsklasse hiervoor is niet te noemen, want de prijzen variëren van een kleine 200 euro tot ver boven de duizend euro voor bijvoorbeeld de Xiaomi Mi Ultra 11. Toestellen in de Mi-serie verschillen dus veel qua prijs en daarom ook qua hardware en features. Vaak worden er ook meerdere modellen in een serie uitgebracht, om zo een bredere markt te kunnen bedienen. Zo kennen we naast de Mi 11 Ultra, ook toestellen zoals de normale Mi 11, Xiaomi Mi 11i, Xiaomi Mi 11 Pro en Mi 11 Lite. Voor ieder wat wils dus, wat de keuze soms wel wat lastiger maakt.
Inmiddels lijkt Xiaomi bij zijn duurdere modellen afscheid te nemen van de ‘Mi’-toevoeging. De opvolger van de Xiaomi Mi 11 heet simpelweg de Xiaomi 12. Ook de overige modellen in deze reeks lijken een simpelere naam te krijgen. Daarmee lijkt de fabrikant de eenvoudige naamgeving van concurrent Apple te kopiëren.
Xiaomi Redmi-toestellen
Dan zijn er ook nog allerlei toestellen in de Redmi-serie te verkrijgen. Dat zijn toestellen die ook veel te bieden hebben, maar wel in een lager prijssegment vallen. Heb je dus wat minder budget, kun je toe met wat minder krachtige hardware of zoek je gewoon een betaalbaar toestel? Dan kun je zeker eens kijken naar een van de toestellen uit deze serie. Smartphones in de Redmi-serie variëren qua prijs tussen de 125 á 250 euro. Het updatebeleid is trouwens goed te noemen, maar niet meer dan dat. Verwacht dus geen drie jaar of langer updates, dan moet je je echt wenden tot bijvoorbeeld Samsung.
Poco-serie: toen nog een submerk van Xiaomi
Poco was in een tijd geleden nog een submerk van Xiaomi, maar staat inmiddels dus op eigen benen. Daarom is er ook een losse Poco-merkenpagina, waar je meer leest over dit frisse en nieuwe merk. Toestellen die onder de Poco-merknaam zijn uitgebracht door Xiaomi zijn dus al iets ouder. Wel interesse in een Poco? Dan raden we aan om te kijken naar de smartphones die onder de eigen naam zijn uitgebracht, aangezien die iets hipper zijn.
Meer dan alleen smartphones
Sinds 2020 zet Xiaomi ook meer in op andere productcategorieën in Nederland. De fabrikant verkoopt hier bijvoorbeeld elektrische steps, smartwatches, fitnesstrackers en mediaspelers met Android TV. Die focus wordt alleen maar meer, vertelde een topvrouw van Xiaomi destijds in gesprek met Android Planet. Xiaomi blijft smartphones in Nederland aanbieden maar gaat ook groter inzetten op de verkoop van onder meer beamers, televisies en huishoudelijke apparatuur. Het merk wil zo een bekende naam in je huis worden, met een Xiaomi-smartphone als het middelpunt.