Waarom Philips Hue (nog) niet goed werkt met Nederlandse Google Home
Thomas Haenen

De Nederlandse versie van Google Home lijkt nog wat kuren te hebben. Vooral het aansturen van Philips Hue-lampen en andere smart home-apparaten functioneert niet naar behoren. Aan een fix wordt echter gewerkt.

Oplossing Google Home Philips Hue-problemen nabij

De gebrekkige ondersteuning van Google Home ligt niet aan een Google Assistent die de Nederlandse taal slecht beheerst, maar aan tijdelijke problemen die plotseling zijn opgedoken. Dat heeft een woordvoerder van Google Nederland aan Android Planet laten weten. “Uitgerekend [donderdag 26 oktober] kwamen er problemen aan het licht met het aansturen van smart home-apparaten,” aldus het bedrijf. Wat voor problemen het precies zijn, is onbekend.

Volgens de woordvoerder wordt er sinds donderdagavond een fix uitgerold die het probleem verhelpt. Het is onbekend hoe lang die uitrol precies duurt. Op moment van schrijven werkt de functie nog niet naar behoren op de redactie van Android Planet. Van gebruikers ontvingen we vanochtend ook nog berichten dat ze hun apparaten in huis niet meer kunnen bedienen met Home.

Google Home Philips Hue-problemen

Google Home: “Ik begrijp het niet”

Met Google Home kun je in theorie slimme apparaten in je huis aansturen, zoals Philips Hue-lampen en de Nest-thermostaat. Bij veel gebruikers die de Nederlandse Google Assistent ingesteld hebben, werkt de functie sinds deze week echter niet meer. Zeg je “Verlichting aan” of “Zet de thermostaat hoger”, dan reageert Home nu met “Ik begrijp niet wat je bedoelt”.

In onze review van de Nederlandse Google Home speculeerden we dat het mogelijk te maken had met verkeerde formuleringen: in sommige gevallen leek Hue wel te werken als je een vraag met precies de juiste woorden stelde. Dat blijkt dus niet de oorzaak: Google heeft ons laten weten dat het aan deze tijdelijke problemen ligt. Zodra de fix beschikbaar is, werken we onze review bij.

Tip: Philips Hue-account opnieuw koppelen

Bij gebruikers die de Google Home geïmporteerd hebben uit het buitenland is er mogelijk een andere oorzaak. Zij hadden hun speaker tot voor kort op de Engelse taal staan, en kunnen sinds deze week naar Nederlands overschakelen. In dat geval moeten gebruikers echter eerst hun Philips Hue-account opnieuw koppelen aan Google Home. Zelfs met die fix worden veel gebruikers echter getroffen door de tweede, onbekende bug.

Werkt jouw Google Home wel naar behoren? Of zijn er andere problemen waar je tegenaan loopt? Laat het ons weten in de reacties!

Lees meer over de Google Assistent

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.